Wednesday, August 03, 2011

Tuto2 bersama Qarr2 : Bagaimana hendak meletakkan favicon dengan mudah dan pantas!


Assalamulaikum..Ye..anda bersama dengan saya..En Qarr2 dalam segmen terbaru..TUTO2 BERSAMA QARR2..HOEYEAH!!hari ni..saya dengan rasa rendah dirinya..ingin berkongsi kejayaan yang pernah saya hadapi ketika ini..iaitu meletakkan favicon! hooeyeah!! alangkah baiknya saya kerana berkongsi cara-cara saya bagaimana meletakkan favicon dengan betul..dan efisyen lagi mantap..hanya untuk BLOGGER.COM

Tahukah anda?..apakah itu favicon?? 



seperti yang anda lihat di sebelah kiri gambar ini adalah favicon..favicon membuatkan blog anda mempunyai identiti sendiri..dan anda tidak perlu menggunakan icon 'blogger' yang berwarna oren dan membosankan itu..

SO! BAGAIMANAKAH ia berlaku?? BAGAIMANA HENDAK MEMBUATNYA EN QARR2??

OH! mudah sekali..follow step2 mudah di bawah..

  1. Sebelum memulakan sesuatu pekerjaan mulakan dengan bismillah.
  2. Pilih gambar mana yang anda suka. dan pastikan gambar itu berukuran 32x32..ataupun 16x16.Anda juga digalakkan untuk mendesign icon sendiri menggunakan paint, photoscape, photoimpact, photoscape, photoshop dan lain-lain software editing lain..Seperti saya, saya menggunakan photoshop..:)
  3. Setelah selesai, pastikan pixel gamba itu tinggi bagi memastikan icon yang anda pilih cantik dan menarik lagi tertarik. apabila pixel tinggi, ia akan me'nsharp'kan lagi gamba icon tersebut.
  4.  Save file itu dalam format .jpeg , ataupun .png.
  5.  Selepas tu, buka laman web http://iconverticons.com/ ..kenapa? kerana fail tu kita perlu di'convert'kan kepada file .ico. Untuk makluman, favicon tidak menggunakan file format jpeg dan  png.
  6. Tekan button browse dan pilih file jpeg or png tersebut..kemudian..click convert 
    7.  Download file tersebut..anda boleh pilih sama ada size 16x16 ataupun 32x32.
    8.  Setelah selesai, pergi ke Blogger Dashboard > Layout > Favicon > Edit. Pilih file favicon yang    di download dan save dan preview.. lihat tab google chrome, mozilla firefox, opera ataupun browser2 lain.. apabila menjadi ANDA TELAH BERJAYA!! HOEYEAH!!!
Sekian saja tutorial bersahaja saya pada hari ni..somoga bertemu lagi di lain kali, selamat berpuasa dan selamat berbuka puasa..Assalamualaikum..

p/s : nak tukar ni ambil masa..dia tak tukar terus taw..:)



SHARE AND LIKE MY POST!

20 comments :

  1. @syahiraaghani: janganlah anda kedekut ilmu~ haha ( kata2 ni ditujukan kepada en qarr. )

    ReplyDelete
  2. haha. share lah jugak tuto2 yg lain. :) *jgn kedekut ilmu

    ReplyDelete
  3. alamak..tak jadik la pulak..even dh ikut prosedur yang ditetapkan..(skema pulak)

    ReplyDelete
  4. @Chempaka Sari: tahukah anda...usaha tangga kejayaan?

    ReplyDelete
  5. slm Qarr mama dah ikut semua cara yg diberikan gambo pun dah masukkn tapi last masih x kuar pun gambonya kat tepi tu...macam mana nak buat ek..?

    ReplyDelete
  6. tutorial yg mmg ramai tgh cari...
    great...^^

    ReplyDelete
  7. @QaRr JaliL:iya..saya tahu..saya dh cuba banyak kali...hanya di mozilla je berubah...kat google chrome tak pun..kejayaan saya tidak menyeluruh..

    ReplyDelete
  8. @QaRr JaliL:tahukah awak bahawa favicon saya dah jadi dah..haha..mekaseh ya...

    ReplyDelete
  9. @QaRr JaliL:tahukah anda...saya sudah pun link kan tutorial kamu di blog saye...semoga orang lain akan tahu...tahukah mereka?? (*-*)

    ReplyDelete
  10. menarik ni... nanti nk cuba.. thanx kongsi ilmu...

    ReplyDelete
  11. knape saye buat tak jd..still lg ade lmbang blogger wane oren tu..

    ReplyDelete

Feel free leave comment :) ..Tiada Paksaan..
Thanks for the visit :)